Τι νέο υπάρχει

[Cyprus Times] Οι χρηματοπιστωτικές ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ προειδοποιούν τους καταναλωτές για τους κινδύνους των κρυπτογραφημένων περιουσιακών στοιχ

1477768-crypto-930-6_0.jpg

Οι Ευρωπαϊκές Εποπτικές Αρχές (EBA, ESMA και EIOPA - οι ΕΕΑ) προειδοποιούν τους καταναλωτές ότι πολλά κρυπτογραφημένα περιουσιακά στοιχεία είναι εξαιρετικά επικίνδυνα και κερδοσκοπικά. Αυτά δεν είναι κατάλληλα για τους περισσότερους καταναλωτές λιανικής ως επένδυση ή ως μέσο πληρωμής ή ανταλλαγής.

Οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν την πολύ πραγματική πιθανότητα να χάσουν όλα τα επενδυμένα χρήματά τους εάν αγοράσουν αυτά τα περιουσιακά στοιχεία. Οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι σε εγρήγορση για τους κινδύνους των παραπλανητικών διαφημίσεων, μεταξύ άλλων μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των παραγόντων επιρροής. Οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε υποσχόμενες γρήγορες ή υψηλές αποδόσεις, ιδίως εκείνες που φαίνονται πολύ καλές για να είναι αληθινές.

Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν την έλλειψη προσφυγής ή προστασίας που έχουν στη διάθεσή τους, καθώς τα κρυπτογραφικά περιουσιακά στοιχεία και τα συναφή προϊόντα και υπηρεσίες τυπικά δεν εμπίπτουν στην υφιστάμενη προστασία βάσει των ισχυόντων κανόνων της ΕΕ για τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες.


ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΕΛΕΓΧΕΤΕ[/P]

Θα πρέπει να γνωρίζετε τους συγκεκριμένους κινδύνους των κρυπτογραφημένων περιουσιακών στοιχείων και των συναφών προϊόντων και υπηρεσιών και να σταθμίζετε προσεκτικά κατά πόσον οι κίνδυνοι είναι αποδεκτοί δεδομένων των δικών σας προτιμήσεων και της οικονομικής σας κατάστασης. Αυτοί περιλαμβάνουν τον κίνδυνο ότι:

- μπορεί να χάσετε όλα τα χρήματα που επενδύετε-

- οι τιμές μπορεί να πέσουν και να αυξηθούν γρήγορα σε σύντομες περιόδους-



- μπορεί να πέσετε θύμα απάτης, απάτης, λειτουργικών σφαλμάτων ή επιθέσεων στον κυβερνοχώρο- και

- είναι απίθανο να έχετε δικαιώματα προστασίας ή αποζημίωσης εάν τα πράγματα πάνε στραβά.

Εάν σκέφτεστε να αγοράσετε κρυπτογραφικά περιουσιακά στοιχεία ή συναφή προϊόντα και υπηρεσίες, θα πρέπει να αναρωτηθείτε τα εξής:

- έχετε την πολυτέλεια να χάσετε όλα τα χρήματα που επενδύετε;

- είστε έτοιμοι να αναλάβετε υψηλούς κινδύνους για να κερδίσετε τις διαφημιζόμενες αποδόσεις;

- κατανοείτε τα χαρακτηριστικά των κρυπτογραφικών περιουσιακών στοιχείων ή των σχετικών προϊόντων και υπηρεσιών;

- είναι οι εταιρείες/μέρη με τα οποία συναλλάσσεστε αξιόπιστες;

- είναι οι εταιρείες/μέρη με τα οποία συναλλάσσεστε στη μαύρη λίστα των αρμόδιων εθνικών αρχών;[1]

- είστε σε θέση να προστατεύσετε αποτελεσματικά τις συσκευές που χρησιμοποιείτε για την αγορά, την αποθήκευση ή τη μεταφορά κρυπτογραφικών περιουσιακών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων των ιδιωτικών κλειδιών σας;




Ποιοι είναι οι βασικοί κίνδυνοι;


  • Ακραίες μεταβολές τιμών: Πολλά κρυπτογραφικά περιουσιακά στοιχεία υπόκεινται σε ξαφνικές και ακραίες μεταβολές τιμών και είναι κερδοσκοπικά, επειδή η τιμή τους συχνά βασίζεται αποκλειστικά στη ζήτηση των καταναλωτών (δηλ, μπορεί να μην υπάρχουν υποστηρικτικά περιουσιακά στοιχεία ή άλλη χειροπιαστή αξία). Μπορεί να χάσετε ένα μεγάλο ποσό ή ακόμη και όλα τα χρήματα που επενδύσατε. Οι ακραίες μεταβολές των τιμών σημαίνουν επίσης ότι πολλά κρυπτογραφημένα περιουσιακά στοιχεία είναι ακατάλληλα ως μέσο αποθήκευσης αξίας και ως μέσο ανταλλαγής ή πληρωμής.
  • Παραπλανητικές πληροφορίες: Ορισμένα κρυπτογραφημένα περιουσιακά στοιχεία και συναφή προϊόντα διαφημίζονται επιθετικά στο κοινό, χρησιμοποιώντας υλικό μάρκετινγκ και άλλες πληροφορίες που μπορεί να είναι ασαφείς, ελλιπείς, ανακριβείς ή ακόμη και σκόπιμα παραπλανητικές. Για παράδειγμα, οι διαφημίσεις μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να είναι πολύ σύντομες, με έμφαση στα πιθανά κέρδη αλλά όχι στους υψηλούς κινδύνους που ενέχουν. Θα πρέπει επίσης να προσέχετε τους "παράγοντες επιρροής" στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι οποίοι συνήθως έχουν οικονομικό κίνητρο να προωθούν ορισμένα κρυπτογραφικά περιουσιακά στοιχεία και συναφή προϊόντα και υπηρεσίες και, ως εκ τούτου, ενδέχεται να είναι προκατειλημμένοι στις ανακοινώσεις που εκδίδουν-
  • Απουσία προστασίας: η πλειονότητα των κρυπτογραφημένων περιουσιακών στοιχείων και η πώληση προϊόντων ή υπηρεσιών σε σχέση με κρυπτογραφημένα περιουσιακά στοιχεία δεν ρυθμίζονται στην ΕΕ.[2] Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν θα επωφεληθείτε από τα δικαιώματα και την προστασία που διαθέτουν οι καταναλωτές για τις ρυθμιζόμενες χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, όπως οι μηχανισμοί καταγγελιών ή προσφυγής-
  • Πολυπλοκότητα προϊόντων: ορισμένα προϊόντα που παρέχουν έκθεση σε κρυπτογραφημένα περιουσιακά στοιχεία είναι πολύ πολύπλοκα, ενίοτε με χαρακτηριστικά που μπορούν να αυξήσουν το μέγεθος των ζημιών σε περίπτωση δυσμενών μεταβολών των τιμών. Τα προϊόντα αυτά, δεδομένης της πολυπλοκότητάς τους, δεν είναι κατάλληλα για πολλούς καταναλωτές-
  • Απάτη και κακόβουλες δραστηριότητες: υπάρχουν πολυάριθμα ψεύτικα κρυπτογραφημένα περιουσιακά στοιχεία και απάτες και θα πρέπει να γνωρίζετε ότι μοναδικός σκοπός τους είναι να σας στερήσουν τα χρήματά σας χρησιμοποιώντας διάφορες τεχνικές, για παράδειγμα phishing-
  • χειραγώγηση της αγοράς, έλλειψη διαφάνειας των τιμών και χαμηλή ρευστότητα: ο τρόπος με τον οποίο καθορίζονται οι τιμές των κρυπτογραφικών περιουσιακών στοιχείων και η εκτέλεση των συναλλαγών στα χρηματιστήρια δεν είναι συχνά διαφανής. Η κατοχή ορισμένων κρυπτογραφικών περιουσιακών στοιχείων είναι επίσης ιδιαίτερα συγκεντρωμένη, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει τις τιμές ή τη ρευστότητα. Ως εκ τούτου, ενδέχεται να μην έχετε δίκαιη τιμή ή μεταχείριση κατά την αγορά ή την πώληση κρυπτογραφικών περιουσιακών στοιχείων ή να μην είστε σε θέση να πουλήσετε τα κρυπτογραφικά σας περιουσιακά στοιχεία τόσο γρήγορα όσο θα θέλατε ελλείψει δυνητικού αγοραστή. Περιπτώσεις χειραγώγησης της αγοράς έχουν αναφερθεί επανειλημμένα- και
  • Hacks, λειτουργικοί κίνδυνοι και ζητήματα ασφάλειας: η τεχνολογία κατανεμημένου βιβλίου που διέπει τα κρυπτο-οικονομικά περιουσιακά στοιχεία μπορεί να ενέχει συγκεκριμένους κινδύνους. Αρκετοί εκδότες και πάροχοι υπηρεσιών για κρυπτογραφημένα περιουσιακά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων των ανταλλακτηρίων κρυπτογράφησης και των παρόχων πορτοφολιών, έχουν αντιμετωπίσει επιθέσεις στον κυβερνοχώρο και σοβαρά λειτουργικά προβλήματα. Πολλοί καταναλωτές έχουν χάσει τα κρυπτογραφημένα περιουσιακά στοιχεία τους ή έχουν υποστεί απώλειες λόγω τέτοιων παραβιάσεων και διαταραχών ή επειδή έχουν χάσει τα ιδιωτικά κλειδιά που παρέχουν πρόσβαση στα περιουσιακά τους στοιχεία.

Πληροφορίες ιστορικού

Η παρούσα προειδοποίηση βασίζεται στο άρθρο 9 παράγραφος 3 των ιδρυτικών κανονισμών των ΕΕΑ[3][/URL] Αποτελεί συνέχεια προηγούμενων προειδοποιήσεων σχετικά με τους κινδύνους από την αγορά/διακράτηση κρυπτογραφημένων περιουσιακών στοιχείων. [4],[5], [6][/URL]

Τα κρυπτογραφικά περιουσιακά στοιχεία μπορούν να οριστούν ως μια ψηφιακή αναπαράσταση αξίας ή δικαιωμάτων που μπορούν να μεταβιβαστούν και να αποθηκευτούν ηλεκτρονικά, χρησιμοποιώντας τεχνολογία κατανεμημένων βιβλίων ή παρόμοια τεχνολογία.

Οι ΕΕΑ σημειώνουν την αυξανόμενη καταναλωτική δραστηριότητα και το ενδιαφέρον για τα κρυπτογραφημένα περιουσιακά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων των λεγόμενων εικονικών νομισμάτων και την εμφάνιση νέων τύπων κρυπτογραφημένων περιουσιακών στοιχείων και συναφών προϊόντων και υπηρεσιών, για παράδειγμα τα λεγόμενα non-fungible tokens (NFTs), παράγωγα με κρυπτογραφημένα περιουσιακά στοιχεία ως υποκείμενη αξία, ασφαλιστήρια συμβόλαια ζωής συνδεδεμένα με μονάδες με κρυπτογραφημένα περιουσιακά στοιχεία ως υποκείμενη αξία και εφαρμογές αποκεντρωμένης χρηματοδότησης (DeFi), που ισχυρίζονται ότι παράγουν υψηλές ή/και γρήγορες αποδόσεις. Οι ΕΕΑ ανησυχούν ότι ένας αυξανόμενος αριθμός καταναλωτών αγοράζει τα εν λόγω περιουσιακά στοιχεία με την προσδοκία ότι θα κερδίσουν μια καλή απόδοση χωρίς να συνειδητοποιούν τους υψηλούς κινδύνους που ενέχουν.

Τον Σεπτέμβριο του 2020, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέβαλε νομοθετική πρόταση για κανονισμό σχετικά με τις αγορές κρυπτογραφικών περιουσιακών στοιχείων.[7] Η πρόταση προβλέπει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη ρύθμιση και την εποπτεία των εκδοτών και των παρόχων υπηρεσιών για κρυπτογραφικά περιουσιακά στοιχεία με σκοπό την προστασία των καταναλωτών και την ακεραιότητα και τη σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Υπενθυμίζεται ωστόσο στους καταναλωτές ότι η πρόταση εξακολουθεί να εξαρτάται από την έκβαση της συννομοθετικής διαδικασίας.[8] Οι καταναλωτές δεν θα επωφεληθούν επί του παρόντος από καμία από τις διασφαλίσεις που προβλέπονται στην εν λόγω πρόταση έως ότου αυτή εγκριθεί και τεθεί σε εφαρμογή.[/P]

Κατά την ημερομηνία της παρούσας προειδοποίησης, υπάρχουν περισσότερα από 17.000 διαφορετικά κρυπτογραφικά περιουσιακά στοιχεία, ορισμένα από τα οποία αναφέρονται ενίοτε ως τα λεγόμενα "εικονικά νομίσματα" ή ψηφιακά "νομίσματα" ή "μάρκες".[9] Τα πιο γνωστά κρυπτογραφικά περιουσιακά στοιχεία μέχρι σήμερα περιλαμβάνουν το bitcoin και τον αιθέρα, τα οποία μαζί αντιπροσωπεύουν περίπου το 60% της συνολικής κεφαλαιοποίησης της αγοράς των κρυπτογραφικών περιουσιακών στοιχείων. Η κατανάλωση ενέργειας ορισμένων κρυπτογραφικών περιουσιακών στοιχείων είναι υψηλή, π.χ, από τις διαδικασίες εξόρυξης και επικύρωσης, και οι καταναλωτές θα πρέπει να έχουν επίγνωση των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων.[10]

[1] Λάβετε υπόψη ότι η μη εγγραφή στη μαύρη λίστα δεν αποτελεί εγγύηση ότι μια επιχείρηση/ένα μέρος είναι ασφαλές να συνεργαστείτε

[2] Ορισμένα κράτη μέλη της ΕΕ έχουν εφαρμόσει εθνικούς κανόνες για τη ρύθμιση ορισμένων κρυπτογραφημένων περιουσιακών στοιχείων και συναφών προϊόντων ή υπηρεσιών. Επιπλέον, οι πάροχοι ορισμένων τύπων υπηρεσιών κρυπτογραφικών περιουσιακών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών ανταλλαγής και των υπηρεσιών θεματοφυλακής, απαιτείται να διαθέτουν άδεια λειτουργίας ή να είναι εγγεγραμμένοι για τους σκοπούς της καταπολέμησης της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας. Ανατρέξτε στη σχετική αρμόδια αρχή για περισσότερες λεπτομέρειες.

[3] Κανονισμός (ΕΕ) 2019/2175 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 18ης Δεκεμβρίου 2019, για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) 1093/2010 για τη σύσταση Ευρωπαϊκής Εποπτικής Αρχής (Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών), ΕΕ L 331 της 15.12.2010, σ. 12: Κανονισμός (ΕΕ) 1094/2010 για τη σύσταση Ευρωπαϊκής Εποπτικής Αρχής (Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων), ΕΕ L 331 της 15.12.2010, σ. 12: Κανονισμός (ΕΕ) 1094/2010 για τη σύσταση Ευρωπαϊκής Εποπτικής Αρχής (Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων), ΕΕ L 331 της 15.12.2010, σ. 15. 48- Κανονισμός (ΕΕ) 1095/2010 για τη σύσταση Ευρωπαϊκής Εποπτικής Αρχής (Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών), ΕΕ L 331 της 15.12.2010, σ. 84.

[4] EBA (2013), Προειδοποίηση προς τους καταναλωτές σχετικά με τα εικονικά νομίσματα, 12 Δεκεμβρίου

[5] ESAs (2018), ESAs warn consumers of risks in buying-virtual-currencies, 12 Φεβρουαρίου

[6] ESMA (2021), ESMA sees high risks for investors in non-regulated crypto-assets, 17 March.

[7] Πρόταση κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τις αγορές κρυπτογραφημένων περιουσιακών στοιχείων και για την τροποποίηση της οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937, COM/2020/593, 24/09/2020.

[8] Η συνήθης νομοθετική διαδικασία Consilium (europa.eu)

[9][/URL] Πηγή: ΕΛ: Πηγή: Coinmarketcap.com, στοιχεία της 3ης Μαρτίου 2022

[10] Για περισσότερες λεπτομέρειες, βλ. για παράδειγμα Cambridge Centre for Alternative Finance (2022), 'Cambridge Bitcoin Electricity Consumption Index'


Τα περιεχόμενα αυτού του άρθρου συμπεριλαμβανομένων των σχετικών εικόνων ανήκουν στην Cyprus Times
Οι απόψεις και οι γνώμες που εκφράζονται είναι αυτές του συγγραφέα ή/και της Cyprus Times

Πηγή

 
Πίσω
Κορυφή